معرفي نشريه
علمی
آخرین مقالات منتشر شده
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی پیامدها ی فرهنگی و مدیریتی در زندگی عشایر ایران
عزت الله کیانی آرش جمال منش سید احسان ظهوریشماره 1 , دوره 13 , تابستان 1402کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب بگیرند. عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ س چکیده کاملکوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب بگیرند. عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.مسکن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است. بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است که بر خلاف یک جا نشینان روستایی و شهری, در کوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند. عشایر کوچ رو که یکی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران, در حوزه های غرب و جنوب غرب, شرق و جنوب شرق, شمال غرب, شمال شرق و مرکزی ایران ایلات و عشایر پراکنده شده اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - شهر تاریخی بُنِهوار خلیلخان بختیاری دورکی: تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن
شماره 1 , دوره 13 , تابستان 1402تاریخ سرگذشت و شناسنامه هر ملت، یا هر قوم و قبیلهای است که به موزه تاریخ پیوستهاست. آثار باستانی و بناهای تاریخی پیشینه، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را آشکار میسازد. شهر تاریخی بنهوار خلیلخان بختیاری دورکی تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن بختیاری پس از فروپاشی اتابکان لر ب چکیده کاملتاریخ سرگذشت و شناسنامه هر ملت، یا هر قوم و قبیلهای است که به موزه تاریخ پیوستهاست. آثار باستانی و بناهای تاریخی پیشینه، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را آشکار میسازد. شهر تاریخی بنهوار خلیلخان بختیاری دورکی تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن بختیاری پس از فروپاشی اتابکان لر بزرگ تا اوایل قاجاریه بودهاست. بناهای تاریخی افزون بر اهمیتی که به دلیل پیشینه دراز و کهن خود دارند، نمادهای معرفی ویژگیهای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویتی هستند. این عناصر با کاربردهای گوناگون در گذر زمان به نمادهای شهری تبدیل شدهاند و از این رو نقش مهمی در فرایند شکلگیری هویت شهری دارند. پژوهش کنونی با روش مطالعه کتابخانهای و میدانی و شیوه توصیفی – تحلیلی در صدد شناسایی جایگاه آثار تاریخی بنهوار خلیلخان به عنوان تنها اثر شکوهمند شهرنشینی در ایالت بختیاری بجامانده از دوره صفویه میباشد. اگرچه در بنهوار رگههایی از تمدن دوره ساسانی را میتوان دید اما در دوره اسلامی پس از سرنگونی اتابکان لر بزرگ (حک: 550 – 827 ق.) از سوی امیر بهرام شاه آسترکی به عنوان مرکز حکومت گرمسیری بختیاری برگزیده شد و در اوایل صفویه بسیار شکوهمند و با عظمت گردید. در زمان سه تن از نخستین والیان و ایلخانان بزرگ بختیاری یعنی امیرتاجمیرخان بختیاری آسترکی و پسرش امیرجهانگیرخان و بویژه نوهاش خلیلخان نوادگان امیر بهرام شاه بر ابهت و شکوه آن افزوده شد. از اینرو به بنهوار خلیلخان بختیاری مشهور شد. بنهوار به عنوان تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن بختیاری در برگیرنده ابعاد تاریخی و اجتماعی بودهاست. در آثار آن افزون بر دانش، دربرگیرنده هنرهایی چون نقاشی، معماری، موسیقی، چوگانبازی (سوارکاری و تیراندازی) دیده میشود. در تمدن بنهوار میتوان چهار عنصر اقتصادی، سیاسی، سنتهای اخلاقی و هنری که نماد شیوه زندگی بشر در هر دوره تاریخی بودهاند را مشاهده نمود. در این پژوهش افزون بر منابع کتابخانهای، و پژوهش میدانی، سنگنبشته امیرجهانگیرخان بختیاری آسترکی در بنهوار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. پرونده مقاله
پربازدیدترین مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - کوچ نشینی ایل شاهسون در استان مرکزی
پیام امیری ناصر جدیدیشماره 2 , دوره 11 , زمستان 1400چکیدهایل شاهسون بغدادی ،یکی از ایلات استان مرکزی است. این ایل از دو شعبه لکو و آرخلو و ۲۹ طایفه و ۲۲۰ تیره و چند صد زیر تیره تشکیل شده است . هسته اولیه ایل بغدادی را نادر شاه در سال ۴۶_ ۱۱۴۵ هجری قمری ، هنگام نبرد با عثمانیان از نواحی مجاور کرکوک به خراسان کوچاند. علت م چکیده کاملچکیدهایل شاهسون بغدادی ،یکی از ایلات استان مرکزی است. این ایل از دو شعبه لکو و آرخلو و ۲۹ طایفه و ۲۲۰ تیره و چند صد زیر تیره تشکیل شده است . هسته اولیه ایل بغدادی را نادر شاه در سال ۴۶_ ۱۱۴۵ هجری قمری ، هنگام نبرد با عثمانیان از نواحی مجاور کرکوک به خراسان کوچاند. علت معروفیت این ایل به بغدادای هم از این رو بوده است. بدنه اصلی ایل بغدادی پس از انتقال به خراسان با وقوع قتل نادرشاه به نواحی فارس مهاجرت کرد و پس از مرگ کریم خان زند در اوایل حکومت قاجار در مناطق ساوه ، قزوین، همدان و نواحی مجاور استقرار یافت و رشته کوه خرقان طی حکمی رسمی به عنوان محل سکونت طوایف آن تایید شد . این ایل ، ترک زبان و شیعه مذهب هستند . محدوده ییلاق این عشایر اطراف شهرستان های ساوه و زرندیه در شمال استان مرکزی و قشلاق آنان ارتفاعات شمالی استان همدان است.بررسی ها نشان میدهد ساختار اصلی جامعه عشایری استان مرکزی به علت تحولات چند دهه گذشته ،کاملا دگرگون شده و فقط نامی از آن باقی مانده است. از این رو ایل شاهسون بغدادی در استان مرکزی از کوچ نشینی به رمه گردانی روی آوردهاند و خانوادههای عشایر دام ها را مشایعت نمی کنند، بلکه ایشان در خانه های ثابت در ییلاق و قشلاق زندگی میکنند و چوپان ها دام ها را حرکت می دهند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مشاغل افراد ایل بیرانوند در دوره قاجار و پهلوی با تکیه بر شکار
اسماعیل سپهوندشماره 2 , دوره 11 , زمستان 1400ایلات و عشایر ایران در عصر قاجار و پهلوی چه به صورت روستانشین یا کوچ نشین علاوه بر دامداری و مختصر امور کشاورزی، در آن مقاطع زمانی که زندگی کردن سخت بود، به مشاغل دیگری از جمله غارت و دستبرد کاروان ها، نظامی گری، شکار و ... نیز می پرداختند. شکار از جمله مشاغلی بود که بش چکیده کاملایلات و عشایر ایران در عصر قاجار و پهلوی چه به صورت روستانشین یا کوچ نشین علاوه بر دامداری و مختصر امور کشاورزی، در آن مقاطع زمانی که زندگی کردن سخت بود، به مشاغل دیگری از جمله غارت و دستبرد کاروان ها، نظامی گری، شکار و ... نیز می پرداختند. شکار از جمله مشاغلی بود که بشر از ابتدای زندگی خویش بر روی این کره خاکی بدان پرداخته بود و در سرزمین وسیع ایران از زمان های بسیار قدیم تا عصر پهلوی نیز ادامه داشت زیرا حیوانات حلال گوشت در سرزمین ایران به وفور وجود داشتند. از جمله ایلات و طوایف کشور که در شکار کردن برای سیر کردن شکم خود و خانواده شان تبحر خاصی داشتند می توان به افرادی از ایل بزرگ بیرانوند اشاره کرد که بسیاری از این افراد برای معیشت خود چه برای سیر کردن شکم خود و اهل و عیال و چه برای فروش شکار و یا پوست آن برای گذران زندگی در عصر مورد بحث مشغله داشتند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - پیامدهای اسکان عشایر ایل بختیاری در استان خوزستان (مورد مطالعه: شهرک شهید قلیپور شوشتر)
طهماسب مقصودی کوروش داودیشماره 2 , دوره 11 , زمستان 1400هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیرات اجتماعی- اقتصادی اسکان عشایر بختیاری انجام شد. تحقیق حاضر از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده که به لحاظ هدف، کاربردی است. در تحقیق حاضر جامعه آماری سرپرستان خانوار عشایر اسکانیافته در شهرستان دزفول با 350 خانـوار بهعنوان ج چکیده کاملهدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیرات اجتماعی- اقتصادی اسکان عشایر بختیاری انجام شد. تحقیق حاضر از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده که به لحاظ هدف، کاربردی است. در تحقیق حاضر جامعه آماری سرپرستان خانوار عشایر اسکانیافته در شهرستان دزفول با 350 خانـوار بهعنوان جامعة آماری درنظر گرفته شد و تعداد 50 خانوار از عشایر کوچرو ایل مذکور که فصل قشلاق در جوار کانونهای اسکان استقرار دارند، که با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر از اعضای اسکانیافته بهعنوان حجم نمونه برآورد شد و 50 نفر از خانوار اسکان نیافته مورد سرشماری قرار گرفتند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود، که روایی آن بوسیله پانل متخصصان و پایایی ابزار تحقیق با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف احراز شد(85/0). نتایج تحقیق نشان داد که متغیر گرایش جهانشهری، متغیر میزان دسترسی به خدمات رفاهی، تعداد اعضای خانواده، متغیر مشارکت اجتماعی، متغیر سن و متغیر میزان اراضی کشاورزی هشت متغیری تاثیرگذار بر اسکان عشایر بختیاری در شهرک قلی پور بود. متغیرهای میزان دسترسی به خدمات رفاهی و تعداد اعضای خانواده نشان از تاثیر منفی بر تمایل به اسکان دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - گذری بر مراسم ایل بختیاریها پیرامون طلب و دفع باران
حسن درخشی مصیب خراسانیشماره 1 , دوره 7 , تابستان 1396انسانها از دوران باستان مراسم های خاصی را به پاس شکرگزاری خداوند انجام می دادند که از جمله می توان به مراسم آیینی طلب نزول باران اشاره کرد.این شیوه آیینی یک مراسم نیایشی و مذهبی ویژه ای نزد ایل بختیاری بوده است. مراسم باران خواهی انسانها در وقت سختی و دشواری که در تنگنا چکیده کاملانسانها از دوران باستان مراسم های خاصی را به پاس شکرگزاری خداوند انجام می دادند که از جمله می توان به مراسم آیینی طلب نزول باران اشاره کرد.این شیوه آیینی یک مراسم نیایشی و مذهبی ویژه ای نزد ایل بختیاری بوده است. مراسم باران خواهی انسانها در وقت سختی و دشواری که در تنگنا قرارمی گیرند برحسب آموزه های دینی، متعقدات و باورهای خود دست نیاز به سوی خدا و خالق خود دراز می کنند و از وی طلب یاری و کمک می کنند.بختیاری ها بر این عقیده بودندکه خداوند از دست این قوم به دلیل اعمالی که داشتند ناراضی است. پس به دنبال راه حلی برای رضایت خداوند بودند تا این قوم را مورد بخشش قرار داده و باران رحمتش را فرو بفرستد آنها این کار را با انجام دادن شیوه های مختلفی از جمله الف:برافراشتن سنگ شاه قطب الدین و ب:مراسم هَل هَل کُوسِه و ج: دابارون بجا می آوردند. یادوری این نکته که قوم بختیاری مانند سایر اقوام دیگر ایرانی امرار معاش و معیشت خودرا از طریق کشاورزی و رمه داری سپری می کردند، پس نعمت باراش باران نزد این قوم جهت باروری مزارع و مرتع حائز اهمیت بوده است.هدف از نگارش این موضوع بررسی این آیین سنتی کهن در نزد اقوام بختیاری است که به دلیل ماشینی شدن زندگی انسانهای امروزی چندی است در حال فراموشی و نسیان قرار دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - استلزامات توسعه تولیدات محصولات دامپروری در کانونهای اسکان عشایر بختیاری(مورد مطالعه: شهرک شهید قلی پور شوشتر)
طهماسب مقصودی کوروش داودیشماره 2 , دوره 11 , زمستان 1400هدف از انجام این تحقیق بررسی پیامد اسکان عشایر بختیاری و استلزامات توسعه فعالیت دامپروری در کانونهای اسکان عشایر در شهرک شهید قلیپور شوشتر بود. تحقیق از نظر روش از تحقیقات توصیفی - همبستگی بوده که به لحاظ هدف، کاربردی است حاضر جامعه آماری تحقیق سرپرستان خانوار عشایر و چکیده کاملهدف از انجام این تحقیق بررسی پیامد اسکان عشایر بختیاری و استلزامات توسعه فعالیت دامپروری در کانونهای اسکان عشایر در شهرک شهید قلیپور شوشتر بود. تحقیق از نظر روش از تحقیقات توصیفی - همبستگی بوده که به لحاظ هدف، کاربردی است حاضر جامعه آماری تحقیق سرپرستان خانوار عشایر و ساکن در شهرک شهید قلیپور شهرستان شوشتر با 350 خانـوار به است که 300 خانوار آن در سال(1378-1377) در کانون توسعه اسکان یافتهاند و تعداد 50 خانوار از عشایر کوچرو ایل مذکور که فصل قشلاق در جوار کانون توسعه شهید قلی پور استقرار دارند و در فصل ییلاق به مناطق ییلاقی مسجد سلیمان و کوهرنگ کوچ میکنند. با استفاده از فرمول کوکران 108 سرپرست خانوار از اعضای اسکان یافته بهعنوان حجم نمونه برآورد شد و 50 سرپرست خانوار از خانوار اسکان نیافته مورد سرشماری قرار گرفتند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود، که روایی آن بوسیله پانل متخصصان و پایایی ابزار تحقیق با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف احراز شد(78/0). نتایج بدست امده نشان داد که چهار عامل حدود 40/57 درصد از واریانس مربوط به استلزامات توسعه فعالیت دامپروری در منطقه را تبیین مینماید. این عوامل شامل دسترسی به خدمات تولیدی، کاهش ریسک تولیدی، بازاریابی و دسترسی به نهادههای تولیدی است. بررسی پیامدهای اسکان عشایر از نشان میدهد که پنج پیامد حدود 13/53 درصد از واریانس مربوط به عوامل را تبیین مینماید. این عوامل شامل اثرات فرهنگی، اثرات تولیدی، مشکلات اجتماعی، رهبری و اشتغال می باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی و تحلیل وضعیت ایلات و عشایر استان لرستان طی سال 1366 الی 1387
علی مرادی مهناز دریکوندیشماره 2 , دوره 11 , زمستان 1400هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت عشایر استان لرستان طی سال 1366 الی 1387 می باشد. با توجه به سرشماری های صورت گرفته در زمینه عشایر طی سال 66 تا 87، متغیرهایی مثل وضعیت سن و جنسیت عشایر، وضعیت صنایع دستی، وضعیت دامداری، وضعیت زراعت و باغداری، تعداد خانوار ایلها و ط چکیده کاملهدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت عشایر استان لرستان طی سال 1366 الی 1387 می باشد. با توجه به سرشماری های صورت گرفته در زمینه عشایر طی سال 66 تا 87، متغیرهایی مثل وضعیت سن و جنسیت عشایر، وضعیت صنایع دستی، وضعیت دامداری، وضعیت زراعت و باغداری، تعداد خانوار ایلها و طایفه های مستقل آن ها، وضعیت زناشویی و جمعیت عشایر استان مورد بررسی قرار گرفت. روش مطالعه در این پژوهش توصیفی از نوع مطالعات ثانویه است به این معنا که داده های مورد نیاز از قبل جمع آوری شده و در دسترس قرار دارند. جامعه آماری این پژوهش داده های به دست آمده از سرشماری های عمومی عشایر استان لرستان می باشد که طی سال های 1366 تا 1387 گردآوری شده اند. یافتههای پژوهش نشان می دهد که صنایع دستی عشایر لرستان در بعد تولید و فروش روندی صعودی داشته و این روند از سال 66 تا 87 قابل مشاهده است. در زمینه وضعیت دامداری در دوره ییلاقی سیر نزولی و در دوره قشلاقی سیر صعودی داشته است همچنین متغیر زراعت و باغداری از بعد مساحت زمین آبی و دیم سیر نزولی داشته و متغیر تعداد خانوار ایل و طایفه در دوره ییلاقی سیر نزولی و در دوره قشلاقی سیر صعودی دارد و متغیر وضعیت زناشویی نیز در بعد دارای همسر در دو دوره ییلاقی و قشلاقی دارای بیشترین تعداد می باشد. همچنین یافته های موجود نشان می دهد که جمعیت عشایر استان طی این سه دهه سیر نزولی دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تحلیلی بر عادت واره قومیت وکاربرد آن در تحلیل قومیت در جامعه ایران
مهدی خنده رو احمد رضاییشماره 2 , دوره 7 , زمستان 1396عادت واره بوردیو یکی از مفاهیمی است که در جامعه دانشگاهی ما کمتر به آن توجه شده است. به طوری که مقالات بسیار کمی در این زمینه وجود دارد. عادت واره قومیت یکی از این مفاهیم است. هدف از این مقاله شناسایی مفهوم عادت واره به ویژه عادت واره قومیت و کاربرد آن در تحلیل قومیت در چکیده کاملعادت واره بوردیو یکی از مفاهیمی است که در جامعه دانشگاهی ما کمتر به آن توجه شده است. به طوری که مقالات بسیار کمی در این زمینه وجود دارد. عادت واره قومیت یکی از این مفاهیم است. هدف از این مقاله شناسایی مفهوم عادت واره به ویژه عادت واره قومیت و کاربرد آن در تحلیل قومیت در جامعه ایران می باشد. روش تحقیق این مقاله اسنادی و کتابخانه ای بوده است. یافته های نشاندهنده آن است که عادت واره قومیت در نحوه پوشش، راه رفتن، صحبت کردن و حتی بدن قومی ظهور می کند. با این حال درباره عادت واره قومی محققانی کار کرده اند، اما کارهای محققان آن پیوستگی لازم را ندارد. عادت واره قومیت نیز در کارهای محققان حضور کمرنگی دارد. می توان گفت هنوز درباره ی عادت واره قومیت نیاز است تا کارهای بیشتری انجام شود تا این مفهوم به انسجام برسد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - بررسی پیامدها ی فرهنگی و مدیریتی در زندگی عشایر ایران
عزت الله کیانی آرش جمال منش سید احسان ظهوریشماره 1 , دوره 13 , تابستان 1402کوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب بگیرند. عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ س چکیده کاملکوچ نشینی کهن ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب بگیرند. عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است.مسکن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است. بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است که بر خلاف یک جا نشینان روستایی و شهری, در کوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند. عشایر کوچ رو که یکی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران, در حوزه های غرب و جنوب غرب, شرق و جنوب شرق, شمال غرب, شمال شرق و مرکزی ایران ایلات و عشایر پراکنده شده اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - شهر تاریخی بُنِهوار خلیلخان بختیاری دورکی: تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن
شماره 1 , دوره 13 , تابستان 1402تاریخ سرگذشت و شناسنامه هر ملت، یا هر قوم و قبیلهای است که به موزه تاریخ پیوستهاست. آثار باستانی و بناهای تاریخی پیشینه، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را آشکار میسازد. شهر تاریخی بنهوار خلیلخان بختیاری دورکی تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن بختیاری پس از فروپاشی اتابکان لر ب چکیده کاملتاریخ سرگذشت و شناسنامه هر ملت، یا هر قوم و قبیلهای است که به موزه تاریخ پیوستهاست. آثار باستانی و بناهای تاریخی پیشینه، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را آشکار میسازد. شهر تاریخی بنهوار خلیلخان بختیاری دورکی تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن بختیاری پس از فروپاشی اتابکان لر بزرگ تا اوایل قاجاریه بودهاست. بناهای تاریخی افزون بر اهمیتی که به دلیل پیشینه دراز و کهن خود دارند، نمادهای معرفی ویژگیهای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویتی هستند. این عناصر با کاربردهای گوناگون در گذر زمان به نمادهای شهری تبدیل شدهاند و از این رو نقش مهمی در فرایند شکلگیری هویت شهری دارند. پژوهش کنونی با روش مطالعه کتابخانهای و میدانی و شیوه توصیفی – تحلیلی در صدد شناسایی جایگاه آثار تاریخی بنهوار خلیلخان به عنوان تنها اثر شکوهمند شهرنشینی در ایالت بختیاری بجامانده از دوره صفویه میباشد. اگرچه در بنهوار رگههایی از تمدن دوره ساسانی را میتوان دید اما در دوره اسلامی پس از سرنگونی اتابکان لر بزرگ (حک: 550 – 827 ق.) از سوی امیر بهرام شاه آسترکی به عنوان مرکز حکومت گرمسیری بختیاری برگزیده شد و در اوایل صفویه بسیار شکوهمند و با عظمت گردید. در زمان سه تن از نخستین والیان و ایلخانان بزرگ بختیاری یعنی امیرتاجمیرخان بختیاری آسترکی و پسرش امیرجهانگیرخان و بویژه نوهاش خلیلخان نوادگان امیر بهرام شاه بر ابهت و شکوه آن افزوده شد. از اینرو به بنهوار خلیلخان بختیاری مشهور شد. بنهوار به عنوان تختگاه حکومت، فرهنگ و تمدن بختیاری در برگیرنده ابعاد تاریخی و اجتماعی بودهاست. در آثار آن افزون بر دانش، دربرگیرنده هنرهایی چون نقاشی، معماری، موسیقی، چوگانبازی (سوارکاری و تیراندازی) دیده میشود. در تمدن بنهوار میتوان چهار عنصر اقتصادی، سیاسی، سنتهای اخلاقی و هنری که نماد شیوه زندگی بشر در هر دوره تاریخی بودهاند را مشاهده نمود. در این پژوهش افزون بر منابع کتابخانهای، و پژوهش میدانی، سنگنبشته امیرجهانگیرخان بختیاری آسترکی در بنهوار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - ارزیابی کیفیت زندگی در نواحی روستایی (مطالعه موردی: دهستان باراندوز چای شمالی، استان آذربایجان غربی)
وحید قلی زاده سمیره صی محمدی حسین مهدیزادهشماره 2 , دوره 7 , زمستان 1396اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ با هدف ارزیابی ﮐﯿﻔﯿـﺖ زﻧـﺪﮔﯽ روستاهای دهستان باراندوز چای شمالی استان آذربایجان غربی از ﻃﺮﯾﻖ بررسی اﺑﻌﺎد و شاخص ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ انجام گرفته است. جامعه ی مورد مطالعه ی این پژوهش را 12 روستای بالای 30 خانوار دهستان باراندوز چای شمالی تشکیل دادند. با استفاده از ف چکیده کاملاﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ با هدف ارزیابی ﮐﯿﻔﯿـﺖ زﻧـﺪﮔﯽ روستاهای دهستان باراندوز چای شمالی استان آذربایجان غربی از ﻃﺮﯾﻖ بررسی اﺑﻌﺎد و شاخص ﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ انجام گرفته است. جامعه ی مورد مطالعه ی این پژوهش را 12 روستای بالای 30 خانوار دهستان باراندوز چای شمالی تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 180 نفر برآورد شد که نمونه های مورد نظر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که روستاهای دهستان باراندوز چای شمالی در مجموع از لحاظ ابعاد کیفیت زندگی در چهار طبقه قرار می گیرند که در طبقه اول روستاهای قرالر کوه و شمس حاجیان با بالاترین سطح کیفیت زندگی قرار گرفته اند و در طبقه دوم؛ روستاهای قره آغاچ، قورت لو، برهانلو، دیزج تکیه و سارالان قرار دارند. همچنین در طبقه سوم روستای قطلو جای گرفته است و روستاهای ساریبگلوی معین، گوگ تپه، فقیه بگلو و بندایی با پایین ترین سطح کیفیت زندگی در طبقه چهارم جای گرفتند. پرونده مقاله